מכינה

רקע:
החניכים נכנסים למכינה לאחר שנת שירות, שנה של חיי קומונה משימתית תנועתית.
החניכים חוו מסגרת עוטפת ותפקיד מוגדר, עם מערכת שלמה של בעלי תפקידים האחראים על חייהם.
החניכים לא עיצבו באופן משמעותי את הלוז, את המשימה, ואת אורחות החיים שלהם.
המשימה הטובענית, ההגדרות הברורות, חוסר הבחירה במקום באנשים ובמשימה ועוד.
לרוב יחפשו בשלב זה את ההפכים המשלמים לחווית השש שלהם. חוויה זו לפעמים אינה מפורשת, בהירה או ברורה כלל.
יחד עם זה החניכים ניכנסים בפעם הראשונה למסגרת משותפת עם שותפיהם לבחירה, והתהליכים החברתיים של התגבשות קבוצה בעיצומם.

 מטרות:
* החניך יכיר את חבריו לקבוצה וימצא את מקומו בקבוצה.
* החניך יפתח עם חבריו לקבוצה בסיס תרבותי משותף.
* החניך יברר עם חבריו את הבסיס הערכי לבנית הקבוצה.
* החניך יניח עקרונות בסיסיים שישמשו יסודות לבניית הקבוצה.
* החניך יתכונן לשירותו הצבאי עם חבריו.

יעדים:
– אמנה קבוצתית משותפת לתקופת מכינה הכוללת: ציפיות, מטרות, נורמות בסיס, וערכים מובילים.
– פיתוח מוסדות קבוצתיים: יום גרעין, שיחת קבוצה, מערכת התנהלות כלכלית.
– יצירת תרבות קבוצתית: נרטיב משותף, סמל-שם, חג הקבוצה (הכרזת גרעין).
– פעילות של הגרעין לקהילה

מבנה המכינה:
עבודה –
אש – סדנאות קבוצתיות – מועברות ע"י מדריכי הגרעינים במחלקת הנחל.
רוח – בית מדרש –
מים – התנדבות בקהילה –
לב – ימי גרעין – בהדרכת מדריכי הגרעינים של השכבה.

על לוח שנתי:
ספטמבר – סמינר סיכום ש"ש – סיכום החוויה הקבוצתית-קומונאלית בש"ש.
אוקטובר – פגש לקראת מכינה.
נובמבר – סמינר כניסה למכינה – תאום צפיות ובנית אמנה למכינה.

תוכנית הדרכה בסיסית לימי גרעין:
נובמבר
1.1) תרבות קבוצתית – ממה מורכבת תרבות? – משמעות התרבות בבניית הקבוצה – תחית התרבות בא"י
1.2) עיצוב התרבות בימי גרעין – עיצוב יום הגרעין – ברטולט ברכט – בשבח הלימוד.
2.1) מרכיבים בקבוצת חיים – דיאלוג, שיזוריות, מוסדות – ריבונים שתפנים + אנו ללא אנו
2.2)  בפנים ובחוץ – שיחה על גבולות הקבוצה\בקבוצה – מסגרת המכינה ושיחה פתוחה על גבולות.
3.1) מוסדות בקבוצה – בחירת מוסדות מעצבים ועיצוב מוסדות קיימים – הוויה ותודעה-קרל מרקס.
3.2) ההוויה בקבוצה –  איך אני מרגיש בקבוצה? איך זה גורם לי להתנהג? איך זה מעצב אותי?
4.1) שיתוף כלכלי – ערכי השיתוף כלכלי, השיתוף כמוסד מעצב – על הכסף על האדם-קרל מרקס.
4.2) חפצון –  יחסים ראשוניים ומשנים, השימוש באנשים אחרים – חברותא בעידן של הפרטה

הצעות לימי גרעין – חודש דצמבר – דיאלוג ותקשורת:
1.1) דיאלוג – הדיאלוג ועיצוב החיים המשותפים – הרשת במתאר הכוכבים – יפתח גולדמן
1.2) שיח זהות ושיח זכויות – ההבדלים והשימושים של צורות השיח השונות – מתוך מאמר על צורות השיח
2.1) שיקופים ולימוד חוויתי בקבוצה – על תפקיד הקבוצה בהתפתחותו של כל פרט – חלון ג'ו ארי
2.2) שיח פתיחות – סבב שיקופים אינטימי – מדורה\נרות\אווירה אינטימית
3.1)

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s