טיפולוגיות תפקידים בקבוצות פסיכותרפיה / מאת ציקי כהן

הספרות הקלינית העוסקת בנושא התפקידים הקבוצתיים מתבססת ברובה על ממצאים אשר עלו ממחקרי מעבדה וקבוצות טיפוליות (Hare,1994), ומזהה מגוון של תפקידים קבוצתיים  המקושרים בחלקם לתיאור אישיותי ועוסקים בפרט ובחלקם האחר מתייחסים לתרומתו של התפקיד למערכת הקבוצתית.

בהקשר פסיכו תרפויטי מוגדר תפקיד כ"מערכת של ציפיות אותן חולקים חברי הקבוצה באשר להתנהגות חבר בקבוצה המחזיק עמדה מסוימת".

בהתאם לתפישת הגשטלט, כלל התפקידים המתקיימים בקבוצה תורמים לבניית הפסיפס הקבוצתי כישות סינרגית בה השלם שווה יותר מסכום חלקיו.

חלק מהתפקידים ברורים ובולטים בהיותם מקדמים את מטרות הקבוצה ומשמרים את הרווחה האישית והבין אישית ואילו תפקידים אחרים  בולטים "כביכול" בהיותם פוגעים באווירה וברווחה הבין אישית, אך אף אלה משרתים את צורכי הקבוצה ואת השלב ההתפתחותי בו היא נמצאת.

תפקידים חברתיים, בהקשר לכך, נתפסים במונחים של צורכי המערכת המתפתחת בסוגים שונים של התנהגות, קרי, שילוב מאפיינים אינדיבידואלים עם דרישותיה הפונקציונאליות של הקבוצה.

מכיוון שבפני כל קבוצה ניצבות מספר מטלות התפתחותיות הכרוכות בשלבים, מחזקת הנידונה באופן סלקטיבי התנהגויות ותפקידים העונים לצורכיה השונים.

פועל יוצא הינו כי על מנת שתצליח הישות הקבוצתית לשרוד עליה לייצר סדרת תפקידים קבוצתיים פונקציונאליים אשר יופיעו בכלל הקבוצות וזאת מעצם סיבת היווצרותם.

 

מרבית המחקרים אשר עסקו בטיפולוגיות תפקידים בקבוצה הסיקו את מסקנותיהם בהתבסס על תצפית אשר התקיימה בשלב פיתרון הבעיות (problem solving phase), תוך התמקדות בתפקידים הבלתי פורמאליים של חברי הקבוצה – תפקידים אשר נוצרו בתגובה לתפקידים הפורמאליים, טוענים כי בעוד תפקידים פורמאליים מתייחסים לסטאטוסים ברורים ורשמיים כגון מנהיג וחבר קבוצה, מנחה ומונחה, התפקידים הבלתי פורמאליים מתארים את הדינאמיקה המתרחשת בתהליך הקבוצתי ועל אף היותם בלתי רשמיים הם משפיעים רבות על יכולתה של הקבוצה לבצע את תפקידה.

 

 

2.2.1.1 טיפולוגיות תפקידים בהיבט פונקציונאלי-מערכתי

 

כאמור, תפקידים חברתיים נתפסים במונחים של צורכי המערכת המתפתחת בסוגים שונים של התנהגות.

לאורך השנים נוצרו טיפולוגיות תפקידים פונקציונאליות (Benne & Sheats, 1948; Bales & Cohen, 1979; Mackenzie & Livesley, 1983; Bass & Avolio, 1990; Mudrack & Farrell, 1995), לגבי התנהגות יחידים בקבוצה אשר מוינו על שני צירים עיקריים: תפקידי משימה (Task) ותפקידי שימור (Maintenance). תפקידי המשימה אופיינו כתפקידים אשר מקדמים את השגת מטרות הקבוצה ואילו תפקידי שימור אופיינו כתפקידים שביצועם נועד לשמר ולקדם את מערכות היחסים הבין אישיות בתוך הקבוצה.

חוקרים אחדים אף הוסיפו ציר שלישי אשר תיאר תפקידים המפריעים או מפלגים את מערכות היחסים במערכת הקבוצתית.

במונחים פונקציונאליים, ניתן לתאר ארבעה תפקידים מרכזיים המייצגים את שלושת הצירים הנידונים: תפקיד חברתי (Sociable), תפקיד מבני (Structural), תפקיד הנזהר/מתנגד                   (Cautionary) ותפקיד השונה (Divergent) (Mackenzie & Livesley, 1983).

 

מודעות פרסומת
גלריה | פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s