חבית הדגים – סמינר קבוצה 2012

רקע:
יחידה זו היא יחידת הסיכום של הסמינר, ובה יהיו שני חלקים. בחלק הראשון של היחידה נעסוק בשאלת מבנה הקבוצה, מי מגדיר את מבנה הקבוצה והאם הקבוצה היא זו שמגדירה את עצמה ואת המסגרת שלה? בחלק השני של היחידה נעבור עיבוד אישי וקבוצתי של הסמינר ונעסוק בשאלה- לאחר שלמדתי ונחשפתי למושגים חדשים בסמינר, איזו קבוצה אני רוצה בחיים שלי?

מטרות:
* החניך יבין כי הקבוצה מורכבת מהפרטים שבה.
* החניך יבין כי הקבוצה היא זו שמגדירה את עצמה ויוצרת את עצמה.
* החניך יכיר מרחבים שונים של שיתוף בקבוצה

 מהלך:
1) כן כך נראית הקבוצה שלי: מסקינגטייפ על הרצפה+דיון (30 דקות)
2) חבית הדגים- טקסט ודיון (15 דקות)
3)  שלגייה ושבעת מימדי השיתוף (45 דקות)

תאור:

1)     מציירים בעזרת מסקנטייפ על הרצפה מסגרת של רשת עם ריבוע 1 לכל חבר בקבוצה. מספיק גדול כדי שכל אחד יוכל לשבת בתוך ריבוע.

שואלים את החניכים: זו הקבוצה שלכם- ככה היא נראית. כל אחד מכם נמצא בדיוק בריבוע בו הוא יושב ואתם לא יכולים לזוז ממנו. נסו לחשוב-  מה המבנה הזה אומר על הקבוצה שלכם?

? איך נראים הקשרים בין חברי הקבוצה?
? איזו תקשורת יש בין חברי הקבוצה הזו?
? איך מתקבלות החלטות בקבוצה שבנויה כך?
? איזה מקום מקבלים חברי הקבוצה? (מקום שווה, מקום טוב, בצד, באמצע?)
? אילו קבוצות אתם מכירים שנראות או מתנהלות לפי מבנה כזה, כמו שאתם נמצאים בו עכשיו?
? האם הקבוצה הזו היא קבוצה שהייתם רוצים לחיות בה?

למדריך: בעצם מנתחים עם החניכים איך הקבוצה נראית, אילו משמעויות ניתן לגזור מהמבנה של הקבוצה כפי ש"הכתבנו" להם אותה ברגע שנכנסו ליחידה. חשוב לציין כי אנחנו מדברים ומנתבים שיחה זו בעיקר למבנה ולמסגרת של הקבוצה,דבר שמתבטא באופי הקבוצה, במוסדות הקבוצה, בקשרים בין האנשים… השאיפה היא לא לנתב דיון זה לנושא "משבוץ" או התפקיד שאני יוצר לעצמי בקבוצה.

נשאל את החניכים:

? האם נוח לכם במבנה הזה? (התייחסות למימד הפיזי, בנוסף למימד הרעיוני, הוא רלוונטי-כמה מקום וביטוי ה"מסגרת" הזו בעצם נותנת לפרטים שבה?)
? מה הייתם משנים בצורה שבה הקבוצה שלכם נראית או מתנהלת כרגע?

 2)     נותנים לקבוצה מסקנטייפ ואומרים להם שיש להם אפשרות לבנות מחדש את המסגרת של הקבוצה. עכשיו עליהם להחליט- האם לשנות ואם כן, אז את מה ואיך- מקום לאנשים, חפיפה בינהם, איך נראה המסגרת, האם לכולם יש חלק שווה?

הקבוצה יוצרת מסגרת חדשה, לאחר דיבור בין חברי הקבוצה ועל פי ההשקפה המשותפת שהגיעו אליה לגבי איך קבוצה צריכה להראות.

 אחרי שהתיישבו מחדש בקבוצה שיצרו לעצמם שואלים את החניכים:
? איך התחושה במסגרת החדשה?
? מה המסגרת שיצרתם לעצמכם אומרת? למה בחרתם ליצור אותה בצורה כזו?
? האם כולם לקחו חלק פעיל?
? האם אתם מרוצים?
? מה המשמעות של קביעת המסגרת בקבוצה בחיים?
? האם קבוצה יכולה לקבוע בעצמה את המסגרת שלה?
? איך קבוצה יכולה לעשות את זה?

 3)     קוראים את חבית הדגים של א. ד. גורדון.

לאחר קריאת הטקסט נקיים דיון קצר שמטרתו לענות על השאלה האם הפרטים הם אלו שיוצרים את הקבוצה:
? על מה מדבר הטקסט?
? מה מנסה גורדון להביע בקטע זה?
? האם אתם מסכימים עם דעתו שבתוך קבוצה ניתן להכניס את כל עולמם של הפרטים המקיימים אותה? (ניתן לעורר פרובוקציות ולהראות סוגים של קבוצות בהם הפרטים אינם באים לידי ביטוי).
? האם הצורה של הקבוצה בה אתם חיים כיום- הקומונה שלכם- היא צורה המוצאת חן בעיניכם? מדוע כן או לא? מה יש או חסר בה לטעמכם?
? מהי הצורה, המסגרת הנכונה לקבוצה בעיניכם?
? האם נכון לומר כי הפרטים הם אלו שמעצבים את הקבוצה או שניתן לומר כי ישנן קבוצות המתעצבות בלא קשר למי הם הפרטים בתוכן?
? האם דבר כזה אפשרי- לתת לכל הפרטים בתוך הקבוצה להגיע לידי ביטוי?

4)     שלגיה ושבעת הגמדים. מרחבי שיתוף. מציגים 3 מרחבי שיתוף בקבוצה: תרבותי, אינטימי-רגשי ואידאולוגי-משימתי. כדי להגדיר אותם שואלים על כל מרחב מה זה אומר מבחינתם בקומונה שלהם- תרבות (להדגיש את ההבדל בין צריכה ליצירת תרבות. טקסם ומסורות, יצירה למטרת היצירה, זמן הפנאי שממולא ע"י חברי הקבוצה יחד), עשייה (אידאולוגיה, משימה), אינטימי (רגשי).

מתחיליםלספר את הסיפור של שילגיה (נספח לחבית הדגים שלגייה) ועוצרים כשהיא מגיעה לבית של הגמדים ומתחלקים ל3 קבוצות קטנות. בקבוצות מקבלים קטע קצר שמדבר על אחד ממימדי השיתוף, ומשימה- להציג לשאר הקבוצה את בית הגמדים כששלגיה מסיירת בו ואת הגמדים מציגים את עצמם בפניה, בהתאם למרחב השיתוף שאותו קיבלו.

5)     אחרי ההצגות שואלים אותם מה הקשר לדעתם בין הקבוצה שמעצבת בעצמה את המסגרת שלה למרחבי השיתוף שדיברנו עליהם עכשיו?

למדריך: אלו מרחבים שבהם הקבוצה מתעסקת ואותם היא מעצבת על פי רצונותיהם.
דיברנו על הקבוצה שמעצבת את המסגרת שלה ועכשיו אנחנו בוחנים ממה בנוייה המסגרת ומה נמצא בפנים- מימדים של שיתוף.

שואלים:
? איזה מימד חשוב לכם בקבוצה?
? האם המרחבים באים אחד על חשבון השני- האם יש קבוצה שהיא רק משימתית אידאולוגית?

 רשימת ציוד:

הכנה מוקדמת: לצייר רשת על הרצפה עם מסקנטייפ
ציוד: מסקנטייפ

קטע חבית הדגים (נספח 1)

סיפור שלגיה (נספח 2)

קטעים על מרחבי שיתוף (נספח 3)

נספחים

נספח 1

"אם בקבוצה אתם רוצים או באיזו צורה שהיא, אל תראו בצורה מין חבית, שאתם נכבשים בה, נתמכים איש ברעהו כדגים מלוחים, ואין לסדרם בחבית סידור של קיימא. בני אדם יש בהם תנועה וחיים ועולם מלא. הכניסו לתוך הצורה את החיים והעולם- יותר נכון, פילשו את הצורה לכל ספירות החיים ולכל העולמות. אז תתקיים הצורה כהתקיים החיים והעולם."

א.ד. גורדון

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על חבית הדגים – סמינר קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה "טוב לנו יחד" 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s