חיים מול משימה (מהי חברותא)-סמינר קבוצה 2012

רקע:
מדובר ביחידה הראשונה שעוברת ביום שבת, ביחידה זו נבחן מהי הקבוצה האידיאלית לפי בובר, ונבחן את הזדהות החניכים אם הגותו של בובר תוך כדי בחינת הקומונות בג"ע ותפיסותהים בכלל. ביחידה קוראים את הטקסט "מהי חברותא" – זהו ההכרות הראשונה של החניכים עם כתביו של בובר, והדבר דורש תשומת לב, הטקסט קשה למי שלא מורגל בקריאה של בובר ודורש התיחסות והבנה של כל פיסקה. יחד עם זאת, זה הפעם הראשונה שאנו מאתגרים את החניכים שלנו לקריאת טקסטים שנחשבים ליותר מורכבים, וחשוב לעשות זאת.

מטרות:
* החניך ייבחן את מעגלי השייכות שלו.
* החניך יילמד את המונחים "חברותא" "הצטברותא".
* החניך ייבחן מהי הקבוצה האידיאלית ע"י בחינת מעגלי השייכות שלו.

 מהלך:
1) כמה חברותא? כמה הצטברותא? (20 דקות)
2) קריאת הטקסט "מהי חברותא" של מרטין בובר (30 דקות)
3) דיון (30 דקות)

 תאור:

1) כמה חברותא?כמה הצטברותא?-
במשחק זה כל חניך מקבל חצי נייר עיתון ועליו רושם את מעגלי השייכות שיש לו בחיים. כמו למשל: משפחה, קומונה, מושב ג"ע ארצי, שכבה בביה"ס, מועצה, חוג כדורגל וכו'
לאחר מכן, בהנחיית המדריך החניך יכתוב מאפיינים של המעגלים האלה באופן הבא:
*מהי רמת הבחירה בקבוצה? (כמה אני בחרתי בקבוצה)
*מהי רמת המשימתיות בקבוצה?
*מהי רמת השיתוף בקבוצה?
*מהי רמת הדיכוי בקבוצה?
*כמה אני מבטא את עצמי?
*כמה המשימה היא אישית?
*כמה המשימה היא קבוצתית?
על השאלות הללו הם צריכים לענות על גל מעגל, לשיקול המדריך האם להתייחס לכל השאלות.
(20 דקות)

2)     קריאת הטקסט "מהי חברותא" של בובר. (להורדת הטקסט עם הערות הסברים למדריך: מהי חברותא+הסברים)

בחלק הזה של היחידה מתמקדים בהבנת הטקסט, עוד לא מתחילים להתדיין על מהי הקבוצה האידיאלית.
(30 דקות)

3)     דיון-
בדיון נחבר בין המתודה הראשונה שערכנו לבין הטקסט ונבין מהי הקבוצה האידיאלית לפי בובר, הנח"ל והחניך. תחילה נבחן את הקבוצות שאנו משתייכים אליהם לפי האלמנטים שבובר מציג בפנינו לחברותא (רעיון, רוח, רגש ומעשה) ולאחר מכן נבחן מהי עמדתנו כלפי אותם אלמנטים במעגלים שלנו.

*באיזה מעגל רמת האינטימיות היא הגבוהה ביותר? באיזה מעגל נמוכה ביותר?
*באיזה מעגל רמת המשימתיות היא הגבוהה ביותר? באיזה מעגל נמוכה ביותר?
*באיזה מעגל רמת השיתוף היא הגבוהה ביותר? באיזה מעגל נמוכה ביותר?
*באיזה מעגל אני מרגיש שאני בא לידי ביטוי בעוצמה הגבוהה ביותר? באיזה מעגל בעוצמה הנמוכה ביותר?
*האם זה נכון בעיניי בובר החיבור שבין החיים למשימה? האם זה נכון בעיניי?

(30 דקות)

רשימת ציוד:
נייר עיתון, לורדים, מאמר של בובר "מהי חברותא"

נספחים
מאמר מהי חברותא-בובר

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על חיים מול משימה (מהי חברותא)-סמינר קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה "טוב לנו יחד" 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s