יחידת מבוא – סמינר קבוצה 2012

רקע:
יחידה זו מהווה את חוליית הקישור לסמינר הקודם, ומניחה מושגים והקשרים שישמשו את החניכים במהלך היחידות בסמינר, אחד הדברים החשובים זה להניח את מושג החופש כרקע והקשר להמשך הסמינר, לשים את הנחת היסוד של האדם כיצור חברתי

מטרות:
* החניך יבין שנושא הקבוצה והחופש, שדיברנו עליו בסמינר הקודם,  קשורים.
* החניך יבין שהאדם הוא יצור חברתי השואף לחיות בשיתוף עם אנשים אחרים וקבוצה היא דרך טובה לכך.
* החניך ילמד מושגים שישמשו אותו בהמשך הסמינר.

מהלך:
1) שיחת פתיחה – חיבור לסמינר הקודם(10 דקות)
2) הסבר + משחק המערות (30 דק)
3) דיון – עיבד למשחק (30 דק)
4) דיון in to the wild+ סיכום (20 דק)

תאור:
1) שיחת פתיחה:
מעלים את נושא החופש ומזכירים לחניכים על מה דיברנו בסמינר הקודם: יחסי שוק בין אדם לחברו, טכנולוגיה שמנכרת את היחסים בין האנשים, רמות דיכוי. מבקשים מהם דוגמאות לדברים שמגבילים אותם בחיי היום יום ושהיו רוצים להתמודד איתם.

כל אחד אומר דבר שמפריע לו בחברה הישראלית והוא היה רוצה לשנותו
את הדברים שאומרים נכתוב על לוח או על בריסטול. מסתכלים על הדברים שנאמרו ושואלים:
איך בן אדם בודד יכול לשנות את המצב? ואיך בן אדם שחי בקבוצה יכול לשנות את המצב? (בשלב זה נתמקד בקבוצה כמשהו שמקדם אותי ואת האינטרסים שלי באופן אישי. בהמשך הק' נדון באדם כיצור חברתי ולכך שהוא צריך אנשים בקרבתו כאורך חיים).

2) משחקים את משחק המערות:
הכנות מקדימות: (מארגנים פליי ליסט של מוסיקת ראבק כדי לתת להם אנרגיות).
מסמנים עיגולים כמספר החניכים. כל חניך מקבל 8 פתקיות הנקראות סוכריות . מסמנים מקום שמרחקו מכל העיגולים פחות או יותר שווה – שטח זה ייקרא המחסן ובו יהיו סוכריות נוספות.
***בזמן המשחק על המדריך להיות השופט ולהבחין בהתנהגויות של חניכים על מנת להעלותם בדיון בשלב הבא.

מחלקים לחניכים את דף ההוראות: (נספח מסודר בהמשך).
האדם הקדמון: אתה אדם קדמון והעיגול בו אתה נמצא הוא המערה שלך! הבית שלך! המעוז!
במשך כל המשחק עליך להיות על 4!
בכל עיגול ישנן 8 הסוכריות הן המזון היחיד שלך! שמור עליהן!
כל ארבע דקות השליט ייקח מכם סוכרייה.
בתום זמן בלתי ידוע ייעצר המשחק וייספר מספר הפתקיות  שלכם. המנצח יהיה, כמובן, מי שיהיה לו את מספר הסוכריות הגדולה ביותר.
ניתן להגדיל את מספר הסוכריות על פי חוקי המשחק הבאים:
א. לצאת מהמערה, ללכת אל מעגל אחר, ורק אם בעל המערה לא רואה מותר לגנוב סוכרייה אחת בלבד (!)
ב. אם בעל המערה ראה את גניבת הסוכרייה מותר לו לרדוף אחרי הגנב ולתפוס אותו כל עוד לא הגיע אל מערתו. באם מצליח לתפוס, מחזיר הגנב את הסוכריה.
ג. מותר, כמובן, גם ללכת למחסן ולקחת שתי סוכריות כל פעם.
ד. מותר לשתף פעולה, קבוצה משתיים ומעלה שרוצים לשתף פעולה צריכים להכריז על כך וכל אחד מהם ייתן כנס של 2 סוכריות דמי קבוצה ויהפוך למערה אחד. כל מה שהקבוצה תשיג מרגע היותה קבוצה ייחשב כהישג של כל משתתף ומשתתף בה (רק מהרגע שהמדריך נותן הוראה שחוק זה חל).
ה. משתתף שייתפס גונב יותר סוכריות מהמותר (1 מאדם, 2 מהמחסן), ייקנס במספר כפול מהסוכריות שגנב, אשר ילכו אל קורבן הגניבה.

 3) דיון:
? האם הדברים שאפשר לממש עם קבוצה ואלה שלבד סותרים או פוגעים זה בזה?
? איך? למה?
? האם – יחסים לטובת עבודה או עבודה לטובת יחסים? (קחו דוגמאות מגרעין עודד, וגם מקבוצות בחיים שלהם כמו קבוצת חברים)
? האם אתם רואים בדמיונכם קבוצה שיכולה לעזור לכם להגשים את כל המטרות יותר טוב משהייתם מגשימים לבד? (תודעה מעצבת הוויה מעצבת תודעה. אני בוחר לחיות במקום בו האידיאולוגיה ודרך החיים שלי עם האנשים משותפים וכך יהיה לי יותר קל לממש את עצמי).
? האם אנו משתמשים בקבוצה רק בשביל להשיג מטרה מסויימת בטווח זמן מסויים? (כאן אמורה להתעורר אצלם השאלה "האם אני משתמש בקבוצה או שהיא משהו מעבר?" מפה אנחנו נתחיל לכוון את הדיון לכיוון קבוצה שהיא המטרה ולא האמצעי).
? איזה סוגי קבוצות אתם מכירים? (נמקד את זה ל2 מן הסוגים: משימתיות, וחברתיות).
? איזה סוג קבוצה היה לנו במשחק? (קבוצה משימתית).
? מהם הרגעים הכי מאושרים שאתם זוכרים בחיים שלכם, ומה הדבר הראשון (אם יש) שעשיתם כשהוא קרה? (נתמקד בתשובה שאנשים היו סביבם. שאנחנו חווים דברים בצורה הכי חזקה כשיש מי שנמצא איתנו ביחד ועובר איתנו את הדברים).
? מה אתם חושבים שהקבוצה בנח"ל? האמצעי או המטרה? (המטרה כמובן. קבוצה אינטימית שבה חיים ביחד, משתפים את החוויות, היומיום, עובדים גם יחד, יוצרים וכו'….)

  • חשוב להדגיש שכשאומרים "קבוצה שיתופית" אנחנו לא מתכוונים רק לפן הכלכלי והמוחשי. אלא גם אל הפן העמוק יותר- הרגשי.
  • נקודה נוספת היא להסביר לחניכים שהאדם תמיד צריך חברה תומכת ואוהבת שתמצא סביבו. האנשים מסביבי לא יעזרו לי להשיג את המטרה שלי. האנשים סביבי הם המטרה שלי. הדגש הוא לא על "אני עצמי" כדרך חיים , כמו שהרבה מהאנשים בחברה היום חיים אלא על "אנחנו ביחד".

4) מסכמים עם קטע מהסרט Into the wild:

Happiness only real when shared.

 בנחל אצלנו בתנועה, כשאומרים קבוצה מתכוונים ל- קבוצת חיים שיתופית אינטימית.
ושאת קבוצה זו ואת הרעיון הזה נבחן במהלך הסמינר.

רשימת ציוד:
רמקולים+ נגן אמ פי 3 עם רשימת השמעה.
מסקינטייפ (לסימון השטחים).
חבילות פתקיות Memo (למשחק).
טוש מחיק ללוח.
2 טושי לורדים.
בריסטול (אם אין לוח).

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על יחידת מבוא – סמינר קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה "טוב לנו יחד" 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s