יחידת שותפים (קבוצות בחיים שלי) – סמינר קבוצה 2012

רקע
היחידה השניה בסמינר, בפעולה הקודמת בחנו האם אנחנו יצורים חברתיים, ביחידה זו נבדוק את מעגלי השיכות שלנו, ונניח 3 דוגמאות לקבוצות בחיים שלנו אשר מרכיביהן משמשים אבן בוחן לאופיה של קבוצה: משפחה, חברים, עבודה (משימה) – שלוש סוגי קבוצות השנות במהותן באופנים שונים.

מטרות:
* החניך יבחן מי השותפים שלו בחיי היום יום ובמה מתבטאת שותפות זו.
החניך יבחן שונות ודמיון בין 3 מעגלי שותפות: משפחה, חברים ועבודה.
החניך יבחן את ייחודה של הקומונה שלו ביחס ל-3 מעגלי השותפות שבחן.

 מהלך 

1) מולקולות (15 דקות)
2) מעגלי שותפות (25 דקות)
3) משולש (משפחה, חברים, משימה) (35 דקות)
4) קומונה (25 דקות)

 תאור

1)מולקולות – משחק פתיחה. (5 דק')
נשתעשע כרצוננו עד שניגש להגדרות שיפתחו לנו את היחידה:
א.      לפי מספר הבוגרים(מד"בים, רכזים ושות') שאני עובד איתם כגרעינר
ב.      לפי מספר חברי הקומונה שלי
ג.       מספר חברים מהבית שאני שומר איתם על קשר
ד.      בן המשפחה שאני הכי שומר איתו על קשר כשאני בגרעין

2)     מעגלי שותפות – יצירת מפת שותפים בחיים שלי. (30 דק')

א.      הקדמה: במהלך היום יום ישנם אנשים השותפים לחיים שלנו, אנשים אותם אנחנו משתפים בפעולות, הרגשות והמחשבות שלנו. בשותפים הכוונה היא לא רק למי שאני פיזית נפגש איתו במהלך היום יום היא גם למי שאני מתקשר איתו ומשתף אותו בחיים שלי. לעיתים אפילו אנחנו מרגישים שהאנשים ששותפים במידה הגדולה ביותר בכלל לא נמצאים איתנו (לדוג' בן/בת הזוג של רוב האנשים בגילנו לא נמצאים פיזית באותו מקום אבל בהחלט שותפים ברמה משמעותית בחיים). בחלק זה נבדוק כל אחד מי השותפים שלו ובאיזו רמה הם שותפים של החיים שלו.

ב.      הסבר: נכין מפה של השותפים בחיים שלנו ובעזרתה נסביר את הכללים ליצירת מפה. (דוגמא למפה נספח 1) (5 דק')

  • המפה תייצג את השותפים שלנו יום בתקופה הנוכחית.
  • למפה יכנסו 10 אנשים שהם השותפים במידה הגדולה ביותר.
  • ככל שהשטח החופף בין העיגולים גדול כך השותפות גדולה ולהיפך.
  • אם ישנה שותפות בין השותפים שלנו תהיה חפיפה גם ביניהם.
  • גודל העיגול של השותף מעיד על המשמעות שלו עבורינו.
  • צבע העיגולים יהיה לפי קבוצות שייכות (משפחה, חברים, עבודה ואחר) (?)

ג. הכנה: החניכים ישבו מבודדים אחד מהשני ככל שניתן ויכינו את המפות על דף לבן על הרצפה. (10 דק')

ד. תערוכה: החניכים יעברו בין המפות על הרצפה כמו תערוכה. (3 דק')

ה. דיון לעיבוד: (7 דק')
? איך היה להכין את המפה?
? באיזה בחירה השקעתם הכי הרבה מחשבה?
? ראיתם דברים דומים במפות של האחרים?
? היה משהו שראיתם אצל אחרים והפתיע אתכם?
? האם יש שוני בשותפות שלנו עם אנשים מקבוצות שייכות שונות? מה?

3) משולש – אפיון מעגלי השייכות המגדירים (משפחה, חברים ועבודה). (35 דק')

א. הקדמה: בחלק הקודם ראינו שינם הרבה אנשים ששותפים לחיים שלנו, חלקם שייכים לקבוצות מסויימות וחלק לא, בחלק זה נתמקד על בחינת השותפויות הקבוצתיות. נאפיין 3 קבוצות שייכות מגדירות כדי להבין במה דומה ובמה שונה השותפות שלנו עם כל אחת מהקבוצות. (5 דק')

ב. מאפיינים בחברותאות: נתחלק ל-3 חברותאות, על כל חברותא יהיה למצוא מאפיינים דומים ושונים בין קבוצת שייכות אחת לשתיים האחרות. (10 דק')

ג. הצגת המאפיינים: נסמן על הרצפה עם סלוטייפ משולש גדולה ובכל פינה במשולש תייצג קבוצת שייכות, את המאפיינים שהחברותאות מצאו נכתוב על דף ונציב בפינה המתאימה. (20 דק')

 

4) הקומונה –  בחלק זה נבחן בעזרת הקבוצות שהגדרנו מהי קומונה? (25 דק')

א.המצוי: כל אחד לוקח כמה דקות לחשוב איפה הוא ממקם את הקומונה. רושם את השם שלו ושם הקומונה על פתק. (5 דק')

ב.הצגה והסבר: כעת כל אחד בתורו ימקם את הקומונה שלו בתוך המשולש ע"י הדבקת הפיתקית ויסביר למה מיקם אותה שם. (10 דק')

ג.דיון: (5 דק')
מי הכניס חבר קומונה למפה בתחילת היחידה ותחת איזו הגדרה?
מה מיוחד בשותפות בקומונה?

ד.הרצוי: כל אחד ירשום לו 5 מאפיינים שהיה רוצה לסגל לקומונה שלו על פתק. את הפתק ישמור לסוף הסמינר ואת הפתק של הקומונה במשולש יזיז למיקום שייצג את השותפות שיהיה רוצה שתהיה לו בקומונה. (5 דק')

 רשימת ציוד:

הכנה מוקדמת:
א. מפת מעגלי שותפות
ב. להדפיס על שמיניות בריסטול עיגולים בשביל המעגלי שותפות של החניכים
ג. להכין כותרות למשולש

ציוד
א. שמיניות בריסטול מודפסות
ב. מספריים (לפחות 4 לכל קב'
ג. 20 דפי A4
ד. מסקינטייפ


מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על יחידת שותפים (קבוצות בחיים שלי) – סמינר קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה "טוב לנו יחד" 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s