הקלפים הנכונים-משמעות 2012

רקע

איך נושא חופש הבחירה וגיבוש תפיסת העולם האישית שלי מתחבר לבחירה הקרובה ביותר שאצטרך לבחור בנוגע לחיי, הלוא היא- בחירת התפקיד הצבאי שלי. מתוך סמינר משמעות (בנושא אליסה בארץ הפלאות של מחזור ת"א).

 

מטרות
החניך יבין כי הצבא הוא פרק משמעותי בחייו ויש לו הכוח והיכולת לעצב אותו
החניך יבחן מהו תפקיד משמעותי בצבא (על ידי בחינת המושג "משמעות" בצורה אישית).
החניך יבחן מה היא מערכת השיקולים והמניעים לבחירת תפקיד צבאי מסוים.
החניך יבין כי בחירת התפקיד הצבאי היא בחירה משמעותית וניתן לשלב בה את תפיסת העולם, אמונות, ערכים ואידיאלים כחלק מחיי הבוגרים.
החניך יבין כי על הבחירה בתפקיד הצבאי להיות מושכלת, לנבוע מתוך מחשבה ולא מתוך מוסכמות או תיוגים חברתיים וסביבתיים
החניך יתחיל בגיבוש דעה על מהו התפקיד המשמעותי עבורו

 

מהלך: 
1) ציור אבסטרקטי (5 דקות)
2) משחק קלפים (15 דקות)
3) שיקולים לבחירת תפקיד צבאי (15 דקות)
4) בחינת המונח משמעות מתוך טקסטים (15 דקות)
5)סיכום-איך לדעתנו ראוי לבחור תפקיד צבאי (10 דקות)

 תאור
1)   פתיחה
הקדמה: עד עכשיו בסמינר דיברנו הרבה על חופש, על חופש הבחירה ועל שחרור ממוסכמות חברתיות. הבנו כי יש ביכולתנו לבחור גישה ולעצב את תפיסת העולם שלנו. (אפשר להזכיר נושאים מהיחידות הקודמות). חופש הבחירה והיכולת שלנו לעצב את עולמנו יכולים לבוא לידי ביטוי ממש עכשיו, ברגע זה וביחידה זו ננסה לבחון זאת על הבחירה הגדולה הקרובה בחייכם- הגיוס לצה"ל (בחירה בתפקיד צבאי).

 2)"ציור אבסטרקטי"- אומרים לכל אחד לצייר באופן מופשט איזה חלק בחיים תופס הצבא בשבילו. (ניתן לתת הכוונה- האם הוא חלק חשוב, חלק גדול, חלק נפרד משאר החיים או קשור לכלל חיי, האם זה שלב שבונה אותי, האם זה שלב שאני נותן בו? האם זה שלב בחיי שבו אני עוצר את מהלך חיי בשביל חובתי האזרחית… וכו'…) עושים סבב וכל אחד מראה מה צייר ואיך הוא תופס את הפרק הצבאי כחלק מחייו.

ניתן לפתח דיון קטן:

-האם הצבא הוא חלק משמעותי מחיי אדם בארץ?

-האם הצבא מעצב משהו בחיינו?

-האם מתבגרים במהלך הצבא?

-האם הצבא הוא חלק נפרד מהחיים, אני כמו "עולה על רכבת הרים" לשלוש שנים ויורד ממנה כאילו כלום לא השתנה?

בסוף הדיון ניתן לומר את דעתנו בנושא זה, שהצבא אינו מקום מנותק או תלוש מהחיים שלי. אני לא עוצר את חיי למשך שנתיים- שלוש ואחר כך חוזר אליהם. הצבא הוא פרק אינטגרלי, בלתי נפרד מהחיים שלי. אני ממשיך להיות עצמי בצבא, ויש לי גם הזכות והיכולת להשפיע על אופן השירות שלי, מה אעשה ובמה אעסוק בצבא. יש לי הזדמנות ליצוק לתפקיד הצבאי שלי את עצמי ולבוא בצבא לידי ביטוי והגשמה עצמית. אז אם הצבא הוא חלק מחיי, איך אני מחליט מה אעשה בו?

 3)משחק קלפים
משחקים מלחמה בקבוצות כשהקלפים הם בעצמם תפקידים בצבא. אין דירוג מי יותר חזק ממי ובכל קבוצה השחקנים מחליטים על הדירוג בעצמם. אחרי ששיחקו בקבוצות שואלים —-לפי מה דירגו את התפקידים?

-איך ידעו למי מהקלפים יש יותר ערך?

מדברים על מהם המדדים שבעזרתם הם בוחנים את התפקידים הצבאיים, איזה תפקיד "שווה" יותר?

תפקידים אפשריים- לוחם בצנחנים, סמב"צית בגדוד, מפענחת תצלומי אוויר, תצפיתנית, מורה חייל, מש"קית ת"ש, מש"קית חינוך, מש"ק קליעה, לוחמת קרקל, מד"ן בסיס, מדריכת חי"ר, נהג תובלה, טכנאי מטוסים, עתודאי, לוחם חילוץ והצלה, שוטר צבאי, פקידת לשכה, צלם צבאי, מאבחנת מדעי ההתנהגות, מש"ק תקשוב, נווט קרב, כתב לעיתון "במחנה", אפסנאי, טבח, חבר בלהקה צבאית, חובש, וככל העולה על רוחכם…

 4)שיקולים לבחירת מקצוע צבאי מבקשים מכל אחד לרשום על פתק שיקולים או מניעים לבחירת התפקיד הצבאי שלו, מה יכול לגרום לו להחליט על תפקיד זה או אחר? שוב, עושים סבב וכל אחד משתף בשיקול אחד מתוך השיקולים שכתב ( עדיף לא לחזור על אותו הדבר). אפשר לרכז ולכתוב את כל השיקולים והמניעים על בריסטול/ לוח בגדול.

לאחר שכולם אמרו את מה שכתבו ניתן לנתח מעט את השיקולים, לראות כי יש שיקולים שונים זה מזה. אנו יוצאים מנקודת הנחה שהקריטריון של שירות משמעותי יהיה אחד השיקולים המובילים.

  דנים במושג "שירות משמעותי". אפשר לשאול- מה זה שירות משמעותי? מה יהפוך תפקיד בצבא למשמעותי עבורי? (לקשר למשחק הקלפים של מקודם).

 5)קטעים איתנו כדי לברר את הסוגייה כדאי לחזור מעט אחורה ולברר מה זה בכלל המושג "משמעות" עבור על אחד מהמשתתפים, מה נותן משמעות לחיים שלו, מהם האמונות, הרעיונות, הערכים והאידיאלים שהוא מאמין בהם? מהי תפיסת העולם שלו? איך נראה העולם בו היה רוצה לחיות?

מפזרים קטעים רבים בנושא משמעות, נותנים למשתתפים להסתובב בחדר, לקרוא, להתרשם, לחשוב בעצמם ולגבש לעצמם תפיסה של מהו המושג "משמעות" עבורם.

לאחר שכולם הסתובבו והתרשמו ניתן לערוך שיתוף של מי שרוצה לומר מה הצליח לגבש לעצמו מבחינת המושג "משמעות".

חוזרים שוב לשאלה- אז איזה תפקיד יהיה משמעותי עבורי בצבא? ואיך אני בוחר אותו?

6)   סיכום

בחירה בתפקיד צבאי יכולה לנבוע ממערכת גדולה של שיקולים ומניעים. חשוב כשניגשים לבחירה הזו לבחון עם עצמי:

  1. מהן האמונות, האידיאלים והערכים שלי? איך הייתי רוצה לראות את העולם, המדינה, החברה שלי?
  2. במה אני טוב? אילו מיומנויות וכישורים יש לי?
  3. אילו כישורים הייתי רוצה לרכוש?
  4. איפה אני רואה את עצמי מגשים את עצמי?
  5. איפה אני רואה את עצמי תורם?
  6. איזו עשייה תתרום לי ואיזו לסביבתי?

על הבחירה להיות מושכלת, מחושבת ואמיתית. חשוב לא לשים בראש מערכת השיקולים את השפעת החברה והסביבה או את התפקידים הנחשבים "נחשקים" מבלי מחשבה על כך.חשוב לזכור כי ישנם תפקידים רבים ומגוונים בצבא וכי ישנם מסלולים שיכולים להוות מקום להגשמת האמונות והרעיונות שלי בתוך הצבא.

ניתן לסכם בקטע מאת עמוס עוז, המדבר על החיים כעל משחק קלפים (מצורף נספח).

רשימת ציוד
הכנה מוקדמת
ציוד: דפי 4A  (לציור על החלק של הצבא בחיי)
עפרונות/טושים/גירים
פתקים
עטים
קלפי תפקידים בצבא (מומלץ לעצב אותם כמו קלפי מלחמה)

קטע לסיכום היחידה-
"התורשה, הסביבה שחינכה אותך והמעמד החברתי, כל אלה הם כמו קלפים שמחלקים לך באופן עיוור לפני תחילת המשחק. בזה אין שום חופש, העולם נותן ואתה לוקח, בלי שום אפשרות לבחור. השאלה היא מה עושה כל אחד עם הקלפים שחילקו לו. הלא יש מי שמשחק בקלפים לא כל כך טובים באופן יוצא דופן, ויש מי שבדיוק להפך, מבזבז ומפסיד הכל אפילו בקלפים נפלאים. אבל החופש איך לשחק תלוי באופן אירוני במזל של כל אחד, בתבונה, באינטואיציה וכמובן בהעזה, ואם כך אז מה סוף סוף נשאר לנו? לא הרבה: החופש לצחוק ממצבנו או להתאבל עליו, להשתתף במשחק או לפרוש, הבחירה היא בין לעבור את החיים האלה בערנות או בנמנום".
עמוס עוז
(מתוך "סיפור על אהבה וחושך")

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על הקלפים הנכונים-משמעות 2012

  1. פינגבאק: סמינר משמעות "עליסה" 2012 | פתיליה

  2. גק הגיב:

    מה לגבי התייחסות לצבא עם? מה לגבי לנפץ מיתוסים בנוגע ל"איזה תפקיד שווה יותר"? מה בנוגע למשמעות של גיוס כקבוצה על בחירת התפקיד ועל משמעות התפקיד?

    אם אתם לא שמים על זה דגש אז למה שלא תתגייסו לצבא בלי קשר לנח"ל ותתאחדו כקבוצה אחרי השחרור? אם הגיוס לנח"ל לא נועד להוות קרקע להמשך הקבוצה בפרק הצבאי, אז מה הטעם בו? פרק משימה של חצי שנה שבו אתם מחנכים? אבל אתם יכולים גם לחנך אחרי הצבא.

כתיבת תגובה

