יחסים טכנולוגים בתרבות המונים

רקע

הרציונל היחידה הוא לברר כיצד תרבות המסכים מונעת מאיתנו חירות, ואיך היא משפיעה ומעצבת את תפיסתנו.

מטרות
החניך ייחשף לכמה ואיך המסך מקיף אותנו בחיי היום-יום.
החניך ישאל איפה הוא משתמש בטכנולוגיה ככלי? איך היא משתמש בי?
החניך ישאל איך זה פוגע בחירותו

 מהלך-
1) צפייה בפרק של סאות'פארק (30 דק)
2) משחק הפייסבוק (10 דקות)
3) דיון (10 דקות)
4) טקסט : קווים לדמותו של הסקרין אייג'ר (15 דק)
5) דיון (20 דק)
6) השיר : חיית הברזל (5 דק)

תאור-
1)פרק של סאות'פארק-
תקציר הפרק-
קייל, קרטמן וקני מפתיעים את סטן ופותחים לו פרופיל בפייסבוק. סטן מוחה, על כך שאינו רוצה להישאב אל תוך הפייסבוק, אך במהרה הלחץ ממשפחתו ומחבריו להוסיף אותם כחבריו בפייסבוק מכניע אותו. והוא מוסיף את אביו סבתו, ואת ונדי אשר משכנעת אותו להחליף את סטאטוס היחסים שלו ל"ביחסים עם וונדי". בינתיים קייל מוסיף מתוך רחמים את קיפ דרורדי כחבר בפייסבוק, ילד חנון וביישן, שהיו לו 0 חברים לפני שקייל הוסיף אותו. קיפ מתגלה כנלהב ביותר, ולוקח את המחשב ש"בתוכו קייל חברו", איתו לקולנוע, מבלה איתו בחווה, וכו', כאשר הוריו אינם מודעים לכך שבנם מתכוון לחבר בפייסבוק, וחושבים שהם חברים במציאות ושקייל מתגורר בחווה.

מספר החברים של קייל יורד, בעקבות הוספתו של קיפ כחבר בפייסבוק, ואפילו קרטמן המשדר תוכנית אונליין לגבי "איך להיות הכי פופולרי ברשת" מודיע שאין להיות חבר של קייל כי הוא חבר של אפס כמו קיפ. קייל מבין שכדי שיחזרו להיות לו חברים בפייסבוק עליו למחוק את קיפ, אך הוא מרגיש שזהו דבר לא נכון לעשות, מתוך רחמים ומצפון.

קייל מתייעץ עם קרטמן לגבי איך לעלות את מספר החברים שלו, כשקרטמן מציא לו לחפש בצ'אט, אך כל מה שהם מוצאים אלו גברים מבוגרים שחושפים בפניהם איברים מוצנעים. בסוף הם מוצאים ילד יהודי אחד שמסכים להיות חבר שלו.

בינתיים לסטן יש כבר 845,323 חברים שאת רובם הוא איננו מכיר, והוא מחליט לסגור את החשבון שלו בפייסבוק. אך הפייסבוק אינו מאפשר את זה, ותוכנה מכניסה את סטן לתוך העולם הוירטואלי של הפייסבוק בעזרת המצלמה האלקטרונית שלו. שם הוא פוגש פרופילים של כל האנשים הוא מכיר, שמתקשרים בשפת פייסבוק. סטן נאלץ לשחק "יאצי" נגד פרופיל אחר, משחק שסטן לא אוהב אפילו שהוא מאוד טוב בו. הוא מנצח בסיבוב הראשון, אפילו שהיה אמור לא לנצח, הוא בורח מפני שומרים של הפייסבוק, ומגיע אל החווה של קייל, ומאשים אותו בכך שהוא הכניס אותו לכל זה. סטן מצווה על קייל לבדוק מה הסטאטוס של כל החברים שלו, ומסתבר שסטן עורך כביכול מסיבה בעולם הקפה לכל חבריו. שם סטן מגלה שהפרופיל שלו קם לחיים, והוא מורד כנגדו.

בינתיים קייל נואש מכיוון שאפילו חברו החדש שאיננו מכיר את קיפ מחליט לסרב לבקשת החברות שלו, ואז בצעד נושא הוא מוחק את קיפ מחשבונו. קיפ הרוס.

במסיבה סטן מנצח את הפרופיל שלו במשחק "יאצי", ובכך מוחק אותו. וסטן חוזר אל העולם האמיתי. ושולח את כל חברי הםייסבוק שלו אל חשבונו של קיפ, שמתפלא לגלות שיש לו 845,323 חברים.

 2)    משחק הפייסבוק
של מי השורה הזאת? בשפת הפייסבוק. עליהם להציג נושא מסוים בדיבור בשפת הפייסבוק.

 3) דיון-
מבקשים ממישהו להסביר מה היה בפרק בקצרה. בדיון הזה מתמקדים בפרק של סאות'פארק. זאת מכיוון שאת הדיון המשמעותי אנחנו נעשה לאחר הטקסט, מכיוון חוסר המציאות שיש בסאות'פארק.

מה קורה לקייל? תחת איזה לחץ הוא נתון?

מה קורה בעולמו של הילד "קיפ" כאשר קייל מוסיף אותו?

מה קורה לסטן בפרק? איזה תהליך הוא עובר מחוסר רצון לפייסבוק עד לכך שהפרופיל שלו "השתלט" עליו?

יש בפרק 3 התנהגויות שונות, לגבי הפייסבוק. האם אתם מזהים את אחת מההתנהגויות אצלכם? אצל חבריכם? האם כולם הבינו במשחק של מי השורה הזאת מה הנציגים אמרו? איך הבנתם? האם זה משהו שבחרתם בו?

 3 ההתנהגויות-

קייל – מבין שהפייסבוק הוא הקובע את הסטאטוס החברתי שלו, מתוך רחמים מוסיף ילד חסר חברים, אך אחרי שלא אין חברים מחליט בסופו של דבר למחוק את קיפ, כדי לחזור להיות פופולרי.

קיפ – ילד חסר חברים שכאשר יש לו חבר 1, הוא מתנהג כאילו יש לו חבר אמיתי, לוקח אותו לקולנוע "מבקר" אצלו בחווה וכו. מבנה לו מציאות ותולה סביבה את כל קשריו החברתיים.

סטן- איננו מעוניין להיות חלק מהפייסבוק, אך נשאב פנימה, בלחץ כבד מבני משפחתו ומחבריו, עד שהוא הופך לאימפרית פייסבוק עם 800,000 חברים, ואיננו יכול לשאת בזה יותר.

 4)טקסט – קווים לדמותו של הסקרין אייג'ר – נספח1

 5)דיון-
איך לדעתכם "תרבות המסכים" מונעת מאיתנו חירות?

איך הקדמה והטכנולוגיה עוזרת לנו? האינטרנט, הטלוויזיה, הסמארטפונים. איך אנחנו מנצלים אותם לטובתינו? איך הם מנצלים אותנו לטובתם? מתי הם משתלטים עלינו?

איזו חשיבה המסכים מעצבים לנו?

האם אתם מרגישים שזה נוגע גם בכם? איך זה מעצב אותכם כפרטים?

6) השיר חיית הברזל – נספח 2
רקע על השיר נספח 3

– אילו רגשות עולים בכם מהשיר?

– מה הכותב מנסה להגיד לנו? איזה מסר יש לו?

 נספחים

נספח 1:
קווים לדמותו של הסקרין אייג'ר / שחר אילן

נזירי האינטרנט:

מכל תופעות ההתמכרות בעולם הווירטואלי, הקיצונית ביותר היא של ההיקיקומורי בארץ הסוני העולה יפאן. מדובר בבני עשרה יפאנים שפורשים מרצונם מהעולם, מסתגרים בחדריהם לחודשים ואף שנים, ומעבירים את חייהם בין הטלוויזיה, המחשב, DVD וקונסולת המשחקים. הם מגיפים את התריסים, ישנים ביום וערים בלילה, מנתקים כמעט כל קשר עם הסביבה והמשפחה ויוצאים מהחדר רק לשירותים.

מדובר במגפה. ההערכה היא שאחד מכל חמישה נערים יפאנים הופך להיקיקומורי וארבעה מכל חמישה היקיקומורי הם בנים. העיתונאי מייקל זילנזיגר טוען בספר חדש שזו דרכם למחות נגד החברה היפאנית ההומוגנית שאינה מאפשרת להם להיות שונים.

דור הפלזמה:
 "ואשינגטון פוסט" מדווח ששיעור בני הנוער בארה"ב שמשתמשים באינטרנט הוא 87%. מקורות אחרים מדווחים שארבעה מכל עשרה ילדים בני 3-11 בארה"ב משתמשים באינטרנט באורח סדיר. ילד אמריקאי מתחת לגיל 8 מבלה כחמש שעות וחצי מול מסכים. 16% מבני 8-18 מבלים יותר מעשר שעות וחצי ביום מול המדיה.

בארה"ב כבר יש שם לתופעת הילדים שחייהם מתנהלים ממסך למסך, "סקרין-אייג'רס" (Screen Agers). רבעון הסתדרות המורים "פנים" הקדיש לתופעה את גיליונו האחרון והכתיר אותו בכותרת "ילדי המסכים". דומה שהביטוי האנגלי מוצלח יותר. דרוש שם עברי לדור הפלזמה.

 ים המשחקים:
כל הורה והמלחמה הפרטית שלו בשעות המסך האינסופיות של ילדיו. אנחנו, למשל, הצבנו לשני הבנים משימה לא פשוטה בחופש הגדול: שעתיים ללא כל מרקע, כולל טלפונים סלולריים או פליימוביל. הישגים: הילדים נשארו בחיים וציירו המון. הפסדים: הילדים לא קראו הרבה, אולי כמחאה

הסופרת שהם סמיט מספרת ב"פנים" שכשילדיה קיבלו את המחשב, נוסח חוזה שהבטיח להורים שליטה, אבל החוזה קרס לחלוטין בחופש. "הילדים טבעו בים המשחקים מטמטמי המוח… שלא תבעו מהם כמעט דבר מלבד שליטה בקשר יד עין". הילדים הפכו "קצרי רוח, אגרסיוויים, נרגנים, אטומים לסביבה ומשוללי עניין בכל עיסוק אחר".

פנטזיות על הרשת:

המרכז לטיפול שיקומי בהתמכרות באינטרנט פועל כמובן באמצעות האינטרנט. כתב "הארץ", עפרי אילני, מדווח שהוא אחד ממרכזים רבים שנפתחו בשנים האחרונות. אנשי המרכז טוענים שמדובר ב"אחת הבעיות הנפשיות שמתפשטות בקצב מהיר בתקופתנו". בניגוד לאתרים אחרים ברשת, המרכז השיקומי מנסה לקצר את זמן הגלישה בו ולשכנע את הקוראים לצאת לטייל בפארק

החוקר איוון גולדברג הגדיר סימפטומים להתמכרות לאינטרנט ובהם: קשיי גמילה בזמן הפסקת השימוש ברשת, כולל חשיבה אובססיווית על האינטרנט; פנטזיות או חלומות על האינטרנט ותנועות הקלדה בלתי רצוניות. אבחון ההתמכרות נעשה בין השאר באמצעות השאלה "באיזו תדירות אתה מכה, צורח או מגיב בזעם כאשר מישהו מפריע לך בזמן גלישה"? אבל אנשי מחשב רבים סבורים שההתייחסות לשימוש מוגבר באינטרנט כאל מחלה, היא ניסיון דיכוי שמבצעת התרבות השולטת והנסוגה נגד התרבות החדשה והעולה.

אובדן התמימות:

 אחת הסיבות העיקריות להתלהבות של בני הנוער מעולם הרשת היא היעדר פיקוח. ד"ר דוד גרין, מנהל מכון גרין לפסיכולוגיה, מציין ב"פנים" ש-51% מההורים אינם מפקחים על השימוש באינטרנט של ילדיהם. 95% מההורים אינם מבינים את עגת הילדים באינטרנט. 51% מהילדים קיבלו דואר זבל (ספאם) ובו הצעות לקניית תרופות, בהן ויאגרה. 47% קיבלו ספאם עם קישורים לאתרי פורנו קשה.

"בעולם הווירטואלי כל הדלתות פתוחות", כותב גרין. "ילדים נכנסים ללא ליווי או אישור של ההורים וללא כלים להתמודדות עם אתרי פורנו, סמים, אלימות ואידיאולוגיות מטורפות". טענה מקובלת היא שהחשיפה לתכנים האלה גורמת לאובדן הילדות.

 חית הברזל / מאיר אריאל
תקופת המתכת, עידן הברזל
מזכיר לי חיה מחזון דניאל
חיית המתכת חיית הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל…

בשנת אחת לבלטשאצר מלך בבל
חזון בחלום ראה דניאל
ותעלינה ארבע חיות גדולות מהים
וכל חיה מסמלת מלכות בעולם
והרביעית שונה ומשונה מקודמותיה
מפחידה ואימתנית ותקיפה בתנועותיה
עם שיני ברזל גדולות אוכלת וגורסת
והשאר בציפורני נחושת דורסת
ועשר קרנים לה והקטנה מתוכם צומחת וגדלה
וצצות בה כעיני בני אדם
ופה מדבר גדולות מתרברב
סופה להתקטל ולהתחרב

חיית המתכת חיית הברזל
מלכות משונה שחזה דניאל
תקופת המתכת עידן הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל…

כל המגדלים המשוננים האלה הנוגסים בתכלת
כל השפיצים האלה בגרפים
ברזל כתנין, מתכת כפרד
ברזל כציפור, מתכת ג'ירפה
ברזל מצופה מתכת ערמומית
מוזרמת אלקטרוניקה, מוזרקת נתונים
פרצוף של שפחה, לא עושה ענינים
עם הרשת הכי גדולה של סוכנים כפולים
כל המחשבים האלה
המרדימים האלה, העוקרים האלה
את אצבעותינו…מעולמנו…

תקופת המתכת, עידן הברזל
הזו הרביעית שראה דניאל
בחזיונות לילה אז בבבל
האם זה עכשיו שוב מתגלגל…?

גורסת, דורסת, הורסת, הודקת,
ומשווקת את זה כחופש דיבור
מוצצת ויורקת, משתמשת וזורקת
עצם לתחקירני זכות הציבור
קרנים שולטות רחוק, עיניים בכל מקום,
פה לא מפסיק ללהג
אומר מה לרצות, מה לחשוב,
מה להיות, מה לעשות ואיך להתנהג
והמונים המונים חצי אוטומטי
הלומי פטישוני כסף סמויים
רצים רצים מפוקדי ריצודים מהבהבים
עטופים במגילה של תנאים וזכויות
מסוממי קידמה והתפתחויות
לעבוד בלי דעת ולשרת
לשמש ולשמן את
חיית המתכת חיית הברזל
לכל מקום יגיעו יונקותיה
שלטון המתכת מלכות הברזל
בני אדם, טיפות של דם וקשקשיה

מקובל שהרביעית היא רומי
מקובל שרומי היא אדום
ממש כך או באופן סמלי יש די הרבה מרומי היום
כל הקולוסיאום הכל-עולמי הזה
עם חלונות ההצצה אל הזירה
המלאה גלדיאטורים שהם חיות טרף
ודם מציף את תת ההכרה
תחליף תחנות תמיר ערוצים
תשוטט כאוות נפשך בעולם
תחשוב שאתה מחוץ לכל זה
לא נוגע לך זה שם
אבל בינתיים בעצם מה שקורה זה
שאתה עוד אחד שיורה ויורה
מתרגל לחסל בלחיצת כפתור
חיית טרף גלדיאטור

תקופת המתכת, עידן הברזל
מזכיר לי חיה מחזון דניאל
חיית המתכת, חיית הברזל
כל כך דומה שאני מתבהל…

נספח 3: רקע על השיר-
דניאל הינו ספר כחלק מנביאים. דניאל היה נביא וחזיונותיו היו נגלים אליו בחלומות. אחד מחזיונתיו המפורסמים ביותר היה חזון החיה. בחזון זה של דניאל נראו ארבע הממלכות בדמות ארבע חיות עם הדגשים רבים בדבר השוני הנורא של החיה הרביעית מקודמותיה.חיה העשוייה מברזל שמסמלת את גלות רומי והנצרות היא הנוראה והארוכה מקודמותיה שהרי היא נמשכת זה קרוב לאלפיים שנה מתוך עינויים ורדיפות רבות.

"הנה חיה רביעית מטילה פחד ואימה, וחוזק יתר יש בה, ושיני ברזל גדולות לה, אוכלת וממעכת ואת השאר ברגליה רומסת, והיא שונה מכל החיות שלפניה, ועשר קרנים יש לה. מתבונן הייתי בקרנים, והנה קרן אחרת קטנה עולה ביניהם ושלש קרנים נעקרו מלפניה. והנה עינים כעיני אדם בקרן זו, ופה מדבר גדולות, דברי שחץ וגאוה. "

רשימת ציוד-
ציוד-
נספחים: חיית הברזל/מאיר אריאל, טקסט סקרין-אייג'ר

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על יחסים טכנולוגים בתרבות המונים

  1. פינגבאק: סמינר משמעות "עליסה" 2012 | פתיליה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s