שיח דורות – התמודדות על שינוי המציאות

היחידה מורכבת משני חלקים.

מטרות:
* החניך יכיר את מעמדם של שני צידי המטרס (נוער-מבוגר) אל מול שינוי.
* החניך יבחן את דרכי ההתמודדות עם המתח בין העמדות.
* החניך יחשוב כיצד עליו לעצב את חיו כמגשים של ערכים את מול מתח הדורות.

מהלך:
חלק א:
1) אב ובן – קאט סטיבנס. (20 דק)
2) הוא אמר לה – ברנר. (30 דק)
3)הנוער הוא סיכוי הניצחי של לאושר של האנושות – מרטין בובר. (40 דק)
חלק ב:
1) דיום מסכם של שיח דורות (30 דק)
2)  כתבה על הנוער העובד והלומד – כריאה ביקורתית (60 דק)

תאור:
חלק א:
1) קוראים ומשמיעים את השיר אב ובן (father and son) של קט סטיבנס
או של אושיק לוי – תרגום של אהוד מנור (אבל זה קצת פחות טוב לטעמי)

שאלות לדיון:
? מדוע  יש פער בן הדמויות?
? מה השתנה בדמות האב מאז היותו צעיר?
? מדוע הבן אינו מסכים?

2) קוראים יחד את הטקסט "הוא אמר לה" של ברנר.

שאלות לדיון:
? מה מחייב את ברנר ללכת?
? מדוע שהאם תרצה לעצור בעדו?
? מה יקרה אם לא ילך?
? מה ההבדל בין ברנר לבין הבן מהשיר?

3) קוראים יחד את "הנוער הוא הסיכוי הנצחי לאושר של  האנשות" של מרטין בובר

שאלות לדיון:
חלק ראשון:
? מדוע מרטין בובר חושב שהנוער הוא הסיכוי הניצחי לאושר של האנושות?
? מה מאפיין את הנוער שמטעין אותו בפוטנציאל הזה?
? מה עוצר בעדו מלהגשים את יעודו?
? מה הן המטרות הזעירות?
? האם הגלגל הזה הכרחי? האם הוא תמיד קים?
חלק שני:
?  מה לדעת בובר יכול לשבור את המעגל?
? מה כוונתו ב"לשונות של אש"?
? האם  העולם שלנו היום מספיק בוער כדי להיות תקופה כזו?
?  מה כוונתו בלהאריך את השעה? ? מה אנחנו עושים כדי שנוכל להמשיך ולהיות בעמדת השינוי?

חלק ב:

1) דיון מסכם של שיח דורות:
שאלות לדיון:
? האם המרד בעולם הישן הוא מוחלט?
? מה הן המטרות הזעירות הקימות לנו בחיים היום?
? האם יש משהו בהרגשותיו של ברנר שנוכח במציאות היומיומית שלנו?
? מה מידת "לחץ האב" שאנו מרגיש היום?
?  כיצד עלינו לתווך לעולם המבוגרים את מעשה השינוי?
? האם נכון שיהיה נתק מעולם המבוגרים?
? כיצד אנו משתפים היום את ההורים שלנו, ואת הסביבה מעשה הקבוצה והשינוי?

2) קוראים יחד את הכתבה על תנועת הבוגרים של הנוער העובד והלומד.
תוך כדי הקריאה עוצרים ועושים ניתוח:
? מהן דאגותיהם של ההורים?
? האם הם נכונות רק כלפי תנועת הבוגרים? (צעירים בת"א  בני 30 בלי משפחות לדוגמא)
? מה התושבה של חברי תנועת הבוגרים של הנועל להוריהם?
? מדוע מנתקים חברי  הנועל את הורים מהבחירות בחייהם? (לפי דעתו של דליק)
? איך הייתם רוצים לעשות את הדברים בצורה אחרת?
? האם אפשר למרוד במציאות מבלי הניתוק הזה?
? איך הייתם משלבים את המרד והשינוי בתוך מוסדות החברה מקובלים?

נקודות לביקורתיות:
**  יש להפריד בין חוויות פסיכולוגיות של אנשים, שבמקרה את הקושי בחיהם חוו בתוך קבוצה, ולאוו דווקה שהקבוצה היא הסיבה לקושי, אחוז הזקוקים לטיפול בחברה הוא גבוה. גם אם הם לא חיים בקבוצה.

** צריך לשים לב למגמתיות החוזרת ונישנת של הטענות של הכתבה, ומתי זה נושאים ראויים לדיון, ומתי זה צהוב ומנופולטיבי כמו הצגה של אנשים באור שללי מבלי להשוותם לשאר בני גילם, או מבלי להכניס את המידע המוצג לקונטקסט רחב, שמסביר מדוע ההתיחסות לנתונים מסויימים ולא לאחרים.
** הכתבה מגמתית, התחקירנים הם "שליחים" של ההורים, והם מכניסים את ההנחות המוקדמות כעובדות או כדברים מוחלטים.
** הכתבה מכניסה 1200 איש לתוך תבנית אחידה לחלוטין, הכללה זאת לא הגיונית ושווה בדיקה מקיפה יותר.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s