ציונות והכיבוש בתנועה – סמינר סיכום שנה מדריכים 2012

רקע
יחידה שבנתה מיכל דורון מתוך חוסר/קושי שיש לה בהדרכה בתנועה:

בשנה האחרונה אני חלק מהתנועה הדו -לאומית "סדאקה-רעות". אני לומדת שם הרבה על הכיבוש בגדה המערבית ועל האפליה המובנת במדיניות ישראל כלפי הערבים בתוך המדינה. אני למדתי על שיטות של דחיקת אוכלוסייה ביפו, עכו ולוד. למדתי על ההתנהלות כלפי הבדואים בנגב. אני לוקחת חלק במאבק של תושבי סוסיא בדרום הר חברון שעומדים בפני הרסת כפרם. בתוך כל זה אני ממשיכה להדריך גרעין בבני המושבים, חיילים. הדיסוננס שנוצר עקב הפעילות הפוליטית החברתית שלי אל מול הדרכה בתנועת נוער ציונית הוא קשה.

בבני המושבים בכלל ובמחלקת נח"ל בפרט הנושא של הכיבוש לא משוחח, לא מתעסקים בו. מלבד סיור של "שוברים שתיקה" לעיתים רחוקות שצמ"ר התנועה "מאזן" אותו ע"י סיור עם "חברון עיר האבות". אני מאמינה שעל תנועת נוער ואנשי חינוך יש את החובה לתת את הדעת, לדון וללמוד את הנושא.

אני יודעת שההתעלמות היא בקונצנזוס, הנושא הוא טעון ואפשר לראות זאת באופן עקבי בכל התנועות הכחולות. ובכל זאת מבחינתי חובה לעסוק בו.

לכן בתחילה חשבתי להציג את הדברים בהם אני עוסקת ועושה דרך "סדאקה רעות" ודרך סוסיא ואז דיון דרך טקסט באופן שבו מגבילה אותנו ההגדרה של תנועה ציונית.

 מטרות:
• המדריך ידון בנושא הכיבוש ויכיר דרכי עיסוק בנושא.
• המדריך יברר מדוע יש שתיקה בתנועה בנושא.
• המדריך יבחן את החינוך לציונות כחסם לעיסוק בנושא.

מהלך: 
1) הצגה של רעות סדקה (15 דק)
2) קריאת הטקסט (45 דק)
3) דיון (30 דק)

 תאור:
חלק א': חיבור אישי – הצגת השנה שלי בסדאקה רעות דרך מצגת:סדאקה. הצגת פעילויות נוספות: זוכרות, סוסיא.

חלק ב': (העיקר) טקסט "הציונות היא בית כלא" – קדמה לטקסט: הטקס לא עוסק ישירות בכיבוש או בסכסוך. הוא עוסק בציונות כזהות מגבילה. בחרתי בו כי נראה ל שהוא יכול לקדם את הדיון והשאלה שאני שואלת – מדוע אנו לא מדברים על הכיבוש בנינו או עם החניכים שלנו.

מתחלקים לקבוצות וקוראים את הטקסט.

שיחה בקבוצה: האם אני חושבת/ מרגישה שהחינוך הציוני מגביל את השיח שלי על הכיבוש?

דיון במעגל הרחב:

  • האם אני מדברת עם החניכים שלי על הכיבוש וכמה?
  • האם הוא צריך להיות יותר מדובר לדעתכם?
  • למה נושא זה לא מדובר?

רשימת ציוד:
הכנה מוקדמת: אין.
ציוד: ברקו+נלווים.

 נספחים

טקסט – "הציונות היא כלא" – להורדת הטקסט ערוך להדפסה:הציונות היא כלא

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על ציונות והכיבוש בתנועה – סמינר סיכום שנה מדריכים 2012

  1. פינגבאק: סיכום 2012 – פורום מדריכים | פתיליה

להשאיר תגובה

