שיקופים- קבוצה 2012

רקע

יחידה זו הראשונה ביום השני, תפקידה לשים את אינטימיות בקבוצה כמרכיב מרכזי של סוג הקבוצה עליה אנחנו מדברים. וגם לתת דוגמא להצדקה לקבוצה.

מטרות:

החניך יבחן את מימד האנטמיות בקבוצה כגורם משחרר

החניך יגדיר את המושג שיקוף ככלי לצמיחה אישית
החניך יבין ששיקוף הוא סובייקטיבי

החניך יבחן את עומק ההכירות והאינטימיות כמגבר\מזכך שיקופים.

מהלך: 
1) הגדרת האנטימיות (15 דק)
2) משחקי תפקידים (20 דק)

3) פלייבק – 2-3 סיפורים  (30 דק)

4) ראי ראי שעל האגו (20 דקות)

5) סיכום (5 דקות)

תאור:

  1. הקדמה: המושג הוא מושג שמאוד קשה להגדיר אותו ולכן נפרק את זה לשלבים ונבנה לנו יחד שפה משותפת.
    ! קוראים יחדיו את ההגדרה: "אינטימיות=קרבה משמעותית"
    ? מה זה אומר קרבה? פיזית? נפשית?
    ? מזה משמעותית? (מגדירים יחד עם החניכים את הסובייקטיביות של הדבר)
    ! קוראים ביחד את ההגדרה:
    "אינטימיות – מידת הקרבה והקשר לאחר. הרצון להחשף לגמרי לפניו"
    ? האם אתם רוצים להיות חשופים? מדוע רוצים להיות חשופים?
    ? האם הגדרה זו מדוייקת? האם היא ממצה?
    ! קוראים יחד את הקטע הקצר:
    " קשר אינטימי הוא קשר המאפשר לאדם להיות הוא עצמו –  ולקבל את השני באותה המידה. האדם מרגיש בנוח לשוחח בחופשיות על נושאים וערכים החשובים לו, ובכך להבהיר ולהציב גבולות באשר למה שמתאים ומקובל עליו במסגרת הקשר.
    ? האם אינטמיות מתבטאת רק במילים? במה עוד?
    ? במי האנטמיות תלויה בי או באחר? (או קשר בינינו)
    ! קוראים ביחד את הפיסקה:
    "…למילה "אינטימיות" אין מקבילה בעברית. המילה הקרובה לה ביותר היא "קרבה" אך אין בה די כדי לאפיין את החוויה האינטימית. האינטימיות היא יצירת חיבור רגשי  בין בני אדם. חיבור של דיאלוג כן וגלוי ושל מעורבות ופתיחות. הווידוי למשל, עם היותו חלק משמעותי של האינטימיות אינו מהווה כשלעצמו תנאי מספיק עבורה. הווידוי משרת אותנו כפורקן וכדרך להבנה עצמית. בעוד אינטימיות היאמסע אל תוך נפשנו בלוויית אדם אחר. את האדם הזה אנו בוחרים בעזרת חוש המאפשר לנו לזהות את מידת היכולת שלו להגיע ליחסי אינטימיות. פעמים רבות אנו מתקשרים עם בני אדם שיש להם  מכנה משותף עמנו, כמו: דמיון בתפיסת עולם וסיפור חיים, אלו מהווים קרקע נוחה יותר ליחסי קרבה. אך בד בבד עם זאת, קיימים יחסים אינטימיים עם בני אדם שונים מאוד מאתנו דרך הגילוי עד כמה שפתנו משותפת למרות השוני…."
    ? בואו ננסה לסכם…

1)     מתחלקים לזוגות, כל זוג מקבל הגדרה של חיבור (בני זוג, חברי ילדות, עמיתים לעבודה, חיילים במחלקה, שותפים עיסקיים, חברי קיבוץ, חברי קומונה).
על כל זוג להבין את רמת האנטימיות של מה שקיבלו, ולביים הצגונת קצרה שתמחיש את זה כך שהקבוצה תצטרך לנחש מה היחסים בינהם. (לצורך העניין יש להם 5 דק)
לאחר מכן כל זוג מציג את ההצגונת שלו, וצריך לנחש.
** חשוב לשאול אותם על כל ניחוש האם זו רמה גבוה של אינטמיות או נמוכה (אפשר גם לפני שנכשו)

2)     א. מסדרים את החדר כבמה וקהל.
ב. מסבירים לחניכים מה זה תאטרון פלאיבק, (יש שחקנים שתפקידם לשקף, יש מספר שתפקידו לשתף בסיפור) מגדירים את האווירה ומסבירים שהכל נישאר בחדר, כלום לא יוצא אחוצה, צריך הרבה אמון והרבה פתיחות כדי שזה יהיה משמעותי.
ג. מבקשים 3 מתנדבים להיות השחקנים.
ד. מזמינים מישהו לספר סיפור מחיי הקומונה בגרעין עודד שקשור ליחסים שלו עם חברי הקומונה שלו, זה יכול להיות דילמה, מיקרה טוב או רע, תאור וכו…
ה. לאחר מיכן נותנים זמן לשחקנים לחשוב קצת על מה הם רוצים להציג.
(המלצה, הצגה ראשונה לכל שחקן יש זמן משלו, ולא משהו משותף, אבל הם כן מברים על זה ביחד)
ה. שואלים את המספר איך הוא הרגיש, חשוב להגיד תודה לשחקנים, ולכוון את המספר לא להגיב על טיב התאור, אלה על מה הוא הבין  על עצמו.
ושוב עם עוד מספר ואם יש זמן אפשר גם עוד אחד.

3)     קוראים ביחד את הקטע "ראיראי שעל האגו"
דיון:
? מה תפקידה של ביקורת, התלוננות או כל דבר בסגנון?
? מה תפקיד השיקופים? (לגדל את המשוקף)
! תאור המראות המעווטות !
? מה הם הדברים שמעווטים את השיקופים של אנשים? מישהו רחוק, אינטרס, כעס וכו..
? מה יעזור לי לקבל שיקופים טובים יותר?
? מי הם האנשים שמשקפים לי הכי טוב?

4)     סיכום: להסביר על הקשר בין היכולת שלנו להתפתח למראות שיש לנו בחיים, ועל הקבוצה כטיב המראות שיש לנו בחיים.
חברים שאכפת להם ממני, שאין להם אינטרס לעצב אותי למשהו, שאם לי לא יהיה טוב להם לא יהיה טוב וכו…

רשימת ציוד:
הכנה מוקדמת: קטעי קריאה, מקום ואווירת במה וקהל,
ציוד: אל בד כחול, נייר עיתון, טושים.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על שיקופים- קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

  3. nitsan הגיב:

    התאטרון פלייבק לא הצליח להגיע לרמת רצינות ואינטימיות שקיווינו לה אבל הוא היה נחמד והצליח לדעתי להעביר את הנקודה. הטקסט לא מדהים עדיף למצוא משהו שיותר מתאים למה שרוצים לדבר ביחידה כי אני הרגשתי שצריך לשאוב ממנו בכוח את הכיוון שאנחנו רוצים להגיע אליו.

  4. nofarh הגיב:

    צריך יותר זמן ליחידה כי לא מספיקים
    צריך שאלות אחרות אחרי הטקסט
    לתיאטרון פלייבק צריך מישהו שיודע להנחות אותו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s