חיה קבוצתית- קבוצה 2012

רקע

בסמינר הקודם דובר על סוציאליזם, ועל משמעות החירות בכל מני תחומים בחיים הקפיטליסטים והטכנולוגים של היום. לא כל החניכים היו בסמינר הקודם, אך הקשר לתפיסת העולם הסוציליסטית צריך לעלות גם בסמינר הזה.

מטרות:

החניך יבין את הקשר בין הסמינרים.

החניך יבין את הקשר בין סוציאליזם לקבוצה.
החניך יבחן את הנחת היסוד הסוציאליסטית  כי האדם הוא יצור חברתי.

 

מהלך: 
1)  טבע האדם  (20 דקות)

2) סרטון – צוויליזציה אמפתית. (15 דקות)

3) דיון על הסרטון (10 דקות)

4) קריאת הטקסט – תולדות האנושות (30 דק)

5) סיכום (15 דק)

תאור:

1)     מעלים בסס תכונות שאנשים חושבים שהם טבע האדם.  לאחר מכן משחקים את משחק המארות-חוקים:
א. כל אחד יכול לזחול למחסן ולקחת 1 סוכריה (לא יותר)
ב. מותר לגנוב ממאורה (מעגל\כיסא) שלא יושבים אליו גג 2 סוכריות.
ג. אסור בכלל להסתובב עם יותר מ2 סוכריות ביד.
ד. אם נתפסת בזמן גנבה אתה מחזיר את כל הסוכריות שגנבת וניכנס ב3 סוכריות.
ה. חוק המשך: אם רוצים להתאגד, צריך להכריז על זה בני כולם.

ו. מנצח מי שיש לו הכי הרבה סוכריות.

2)     רואים את הסרטון "סיביליזציה אמפתית"

3)     עורכים דיון הבנה של הקטע: (שימו לב, יש דקה לשאלה!)
? מה קרה בניסוי עם הקוף? מה גילו בו?
? האם אתה מרגיש כך לפעמים? (שאתה חווה מה שאתה רואה שקורה למישהו אחר)
? הסרטון מניח שטבע האדם הוא לאהוב, חברתיות, אחווה, חיבה, ובעצם שייכות. האם הנחה זו ניראת לך נכונה?
? כיצד עצמיות קשורה לאמפטיה? כיצד קשר זה מוסבר בסרטון?
? מדוע "אין אמפטיה בגן עדן"? ? מדוע האמפטיה בנויה על חוסר השלמות?
? מה הכוונה "הומו-אמפטיקוס"? (שם חדש לצורת האדם שאנחנו)
? המרצה משווה בין הפועל של אמפטיה, לפועל של סיביליזציה, מה  כוונתו?
?  כיצד הטכנולוגיה ויכולות התקשורת משנות את תודעת השיכות שלנו?
? מה קורה כאשר טבעו האמפטי של האדם מודחק ומדוכא ע"י המוסדות (החינוך, הכלכלה  וכו…)?
? האם אתם יכולים לדמיין קשר\זהות אנושי עולמי? האם זה טוב? האם זה רע?

4)     קוראים את הקטע מקיצור תולדות האנושות.

5)     סיכום היחידה:
בסמינר הקודם למדנו על הסוציאליזם כמפעל לשחרור האדם, הנחת האדם כחברה ולא רק כפרט היא בסיס המחלוקת בין הלבירלזים וצורותיו ההמשכיות (נאו ליברליזם-קפיטליזם) על הגדרת החרות.
הסמינר הקודם התעסק בחירות, ובדיכוי, במוסדות כלכלים דכאניים  ויחסי שוק, ובחנו מישורים מדכאים בשימוש בטכנולוגיה. בסיסו של הדיכוי של האדם זה ביכולת שלנו להרגיש אמפטיה, לאהוב, להתחבר לאדם אחר, המושגים דיכוי הרבה פעמים מתערבב עם המושג ניכור. מערכות שליטה (חינוך, כלכלה, שלטון וכו), הרבה פעמים גורמות את הניכור הזה הבין האנשים,
לא כל הזרמים הסוציאליסטים מדברים על קבוצות, אנחנו מאמינים שהדרך לשחרר את האדם, ובכלל להיות אדם זה לתרגל את האמפטיה הזאת ולממש אותה כאן ועכשיו, ע"י הקמה של קבוצות שייכות-קבוצות. זרם אידיאולוגי זה ניקרא גם אוטופיסטים או סוציאליזם אוטופי. רעיון זה משלב גם את מגבלת הישתוף שאדם יכולה להכיל במיספרים גדולים וגם מתוך הנחה שהאדם הוא יצור חברתי, שחרור האדם הוא שחרור החברה, ושחרור החברה יעשה ע"י יצירה של קבוצות כאן ועכשיו בחיים האלה עד להתארגנות הקבוצות לאחווה של כלל האנושות. ומכאן, נלמד הסמינר מה זו הקבוצה הזאת, הקומונה, קבוצת החיים.

רשימת ציוד:
הכנה מוקדמת: טקסטים ערוכים
ציוד:נייר עיתון, טושים, סוכריות, ברקו+נכבלים, רמקולים+כבלים, מחשב+אינטרנט.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על חיה קבוצתית- קבוצה 2012

  1. פינגבאק: סמינר קבוצה 2012 | פתיליה

  2. פינגבאק: סמינר קבוצה | פתיליה

  3. nitsan הגיב:

    יחידה יותר חווייתית..
    חשוב לבדוק שהסרט עובד וטעון לפני.
    הטקסט נחמד חשוב לחבר אותו לשאר היחידה בדיון.

  4. nofarh הגיב:

    המשחק בהתחלה טוב וכיף
    הסרטון – נתקע (צריך לעשות מראש) אבל העובדה שהוא נתקע וכל פעם ראינו מחדש גרם להם להבין לאט – לא ראינו את הסוף וזה לא היה טוב כי לא הגענו לנקודה
    הקטע מקיצור תולדות האנושות טוב!
    בסה"כ יחידה מאוד טובה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s