סמינר חתימה 2013- בחירה בחינוך

בחירה בחינוך

רקע

המטרה של היחידה היא לעשות חיבור ישיר בין המושג "חינוך" למושג "שינויי חברתי", והזמנה לבחור בחינוך כדרך חיים. זוהי היחידה הראשונה שעוברת ביום שבת על הבוקר, לכן חשוב לעורר את החניכים במשחק פתיחה אנרגתי. היחידה נפתחת בקטע שבוחן בעין ביקורתית את המילה "חינוך", שיכול לעורר הרבה שאלות לא קלות. חשוב להוביל את השיח למקום בונה ולא רק שלילי.

מטרות:

החניך יבחן למי יש את הזכות לחנך

החניך יראה חינוך ככלי מרכזי לשינויי ועיצוב החברה

החניך יבחן את משמעות הבחירה "חינוך כדרך חיים"

מהלך: 
1) Another Brick in the Wall Part II זמן – 15 דקות

2) של מי המדריך הזה? (20 דקות)

3) חלום השינויי החברתי (20 דקות)

3) איש חינוך! (25 דקות(

תאור:

1) עוד לבנה בחומה (15 דקות)

קוראים ושומעים את השיר: Another Brick in the Wall Part II

השיר מדבר על מערכת החינוך הבריטית החשוכה שהייתה אלימה מאוד ומדכאת. המורים תפסו עצמם כמחנכים, שמעצבים את דור ההמשך של הבריטים, ביד קשה, אך באמונה שלמה.

  • האם הייתם מכנים את זה חינוך?
  • האם אתם תומכים בחינוך מסוג זה?
  • הילדים אומרים על עצמם שהם עוד "לבנה בחומה." מה זה אומר?

לדברי הלהקה, "החומה" הוא מחסום בידוד עצמי, שאנו בונים במהלך חיינו, וה"לבנים בחומה" הם אנשים ואירועים שהופכים אותנו פנימה והרחק מאחרים. עוד משמעות שניתן למצוא הוא האחידות – כולם הופכים לחלק מהחומה החברתית. בסרט הילדים נטחנים לבשר קצוץ.

האם בחינוך בארץ מייצרים עוד "לבנים בחומה"? – ילדים זהים שמתחנכים מתוך פחד – אולי לא מאלימות פיזית, אבל דיכויי דרגה שניה, פחד מלהיות שונה, מלא להתאים לחברה, מלהכשל…

2) של מי המדריך הזה? (20 דקות)

של מי השורה הזאת? מה לא הייתם רוצים שהמדריך של הילד שלכם יאמר.

  • מיהו מחנך? האם לכל אדם הזכות "לחנך"?
  • האם יש אנשים שלא הייתם רוצים שיחנכו – אנשים עם עמדות שונות משלכם (חרדים), או אנשים "רעים" (נאצים)
  • מה מקנה למחנכות ולמחנכים את הזכות לשנות את תודעתם של תלמידיהם?
  • האם יש דרך לגיטימית לחנך?
  • מהי מטרתו של חינוך? חינוך שלכם?

3)     חלום השינויי החברתי (20 דקות)

קוראים מתוך "חלום השינויי החברתי / פאולו פריירה ואיירה שור", מתחילת "תפקיד הדמיון בדיאלוג: העתיד כאפשרות אמיתית" בעמוד 182 עד כמעט סוף דבריו של איירה בעמוד 183

רקע על פאולו פריירה: היה מחנך ברזילאי ותאורטיקן רב השפעה של החינוך. פריירה מפורסם ביותר עבור התקפתו על מה שכינה "תפיסת הבנקאות של החינוך," בה התלמיד נתפס כבעל חשבון ריק אשר יתמלא בידי המורה. פריירה מבקש שנחשוב במושגי תלמיד-מורה ומורה-תלמיד, כלומר מורה אשר לומד ותלמיד אשר מלמד ככללים הבסיסיים של ההשתתפות בכיתה.

  • מהו תפקידו המרכזי של חינוך שמתייחסים אליו בקטע?
  • איך חינוך יכול וצריך לשנות את הסדר החברתי הקיים?
  • מול אילו כוחות חיצוניים החינוך נלחם?
  • לפי הקטע, מה השפעת מערכת החינוך (בית ספר) על הסדר החברתי הקיים?
  • האם אתם מתחברים למטרה הזאת של חינוך – שינויי הסדר החברתי למציאות טובה יותר?

3) תחרות "איש חינוך!" (25 דקות)

בוחרים שלוש או ארבע דמויות, ועל כל דמות לשכנע את החניכים מדוע היא הכי "איש חינוך!" דמויות אפשריות: שופט, מדריך טיולים, חבר כנסת, שוטר, גננת, עיתונאי, נהג אוטובוס ילדים, מורה נהיגה, מנחה בערוץ הילדים

  • מה הופך אדם ל"איש חינוך!"?
  • איך מקיימים "חינוך כדרך חיים"?
  • האם מספיקה פעולה פסיבית (מימוש עצמי של ערכייך ודוגמא אישית) או שבהכרח צריכה להיות עשייה אקטיבית |(לפעול לעיצוב ושינויי החברה דרך הנוער ובכלל)?
  • האם אתם רואים את עצמכם באנשי חינוך כיום?
  • ובעתיד?

לסיכום, הזמנה של המדריך:

אנחנו מזמינים אתכם לבחור בחינוך כדרך חיים. לחיות בצורה שמשפיעה על עצמכם ועל הסביבה שלכם ולעסוק בחינוך – עבודה עם נוער גם כחיילים, מתוך החברה והצבא. אנחנו מזמינים להיות חניכים ומדריכים. ללמוד על החברה, לדמיין חברה טובה יותר ולקבל כלים להשפיע ולשנות המציאות.

 רשימת ציוד:

רמקול ואייפוד עם השיר

נספחים

נספח 1: צריך לערוך תרגום מול מקור…

Another Brick in the Wall Part II / Pink Floyd

We don't need no education
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.

"Wrong, Do it again!"
"If you don't eat yer meat, you can't have any pudding. How can you
have any pudding if you don't eat yer meat?"
"You! Yes, you behind the bikesheds, stand still laddy!"

עוד לבנה בחומת החלק II / פינק פלויד

אנחנו לא צריכים שום חינוך

אנחנו לא צריכים שום שליטת מחשבה

לא סרקזם אפל בכיתה

מורים תעזבו את הילדים האלה בשקט

היי! מורים! עזבו את הילדים בשקט!

בסך הכל זה רק עוד לבנה בחומה.

בסך הכל אתה רק עוד לבנה בחומה.

"טעות, עשה זאת שוב!"

"אם אתה לא אוכל בשר, אתה לא יכול לאכול פודינג. איך אתה יכול

לאכול פודינג אם אתה לא אוכל את הבשר שלך?!"

"אתה! כן, אתה מאחורי סככת אופניים, עמוד דום נערי!"

חלום השינוי החברתי:

טקסט 1.htm

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על סמינר חתימה 2013- בחירה בחינוך

  1. פינגבאק: סמינר חתימה 2013 | פתיליה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s