יחידה בנושא אינטימיות – משקפיים

משקפיים

רקע

יחידה אחת לפני האחרונה בסמינר קבוצה המתעמקת במשמעותם של היחסים בין פרטי הקבוצה,
עם  דגש על אינטימיות ושיקוף הבונים קבוצת חיים.

 

מטרות:

החניך יברר מהי אינטימיות

החניך ישאל את עצמו מהו קשר משמעותי בין אנשים
החניך יקשר אינטימיות ויחסים משמעותים לבין קבוצת חיים

החניך יתעמק במהו שיקוף כמרכיב יחסים משמעותיים

 

מהלך: 
1) אינטימיות (20 דקות)

2) יחסים משמעותיים בקבוצה (35 דקות)

3) משקפיים + דיון (35 דקות)

 

תאור:

מפזרים על הרצפה משפטים על אינטימיות

דיון: מהי אינטימיות? אילו מצבים של אינטימיות יש? (יחסים אינטימיים, שיחה אינטימית, רגע אינטימי) מה ההבדל ביניהם?

אנחנו מתמקדים ביחסים אינטימיים

מה מרכיב יחסים אינטימיים? (קרבה – נפשית ופיזית, אהבה, כנות, אמון, היכרות)

יחסים אינטימיים – איך הם מתקיימים בקבוצת חיים?

מתחלקים לחברותות

  1. זוג נשוי
  2. קומונת גרעין עודד מועצה אזורית מעלה אבק
  3. קבוצת כדורגל הפועל קליקליה
  4. חברי קיבוץ עסיסים
  5. חברי הקיבוץ העירוני תמוז + הסבר

 

כל קבוצה מקבלת אחת מהקבוצות ועליה לענות על השאלות הבאות

–          האם קיימים יחסים אינטימיים בין החברים?

–          אילו יחסים קיימים ביניהם? או במה ההתמקדות ביחסים ביניהם?

–          אילו מרכיבים יש ליחסים?

 

חוזרים למעגל:

–          מה ביחסים אלו משמעותי? (מה בבחירה של ההשתייכות לקבוצה זו משמעותי לחיי? כמה האנשים בתוכה משפיעים עליי?)

–          איללו דברים מרכיבים יחסים משמעותיים בקבוצה אינטימית?

הקדמה – מרכיב אחד בתוך יחסים משמעותיים הינו שיקוף

משקפיים: כל אחד מחברי הקבוצה מקבל משקפיים בצבע מסויים, ודף בצבע אחר המודבק לו על הגב (הוא אינו יודע מהו צבע הדף). עליו להבין מהו צבע הדף שלו. לא נותנים להם כללים אלא רק הוראה לגלות מהו צבע הדף (הדף של כולם בצבע לבן)

דיון: מי גילה את הצבע של הדף? איך גיליתם?

מה לדעתכם מסמלות המשקפיים הצבעוניות? (ה"ראייה שלי", התפיסה שלי את המציאות, דעות, תפיסת עולם וכו.)

מה לדעתכם מסמל הדף? (תכונות, מי אני, מה החוזקות שלי, מה החולשות שלי)

האם אנחנו רואים אנשים כמו שהם? האם ה"ראייה" שלנו משפיעה? איך אנחנו משקפים לאנשים מה אנחנו רואים בהם? האם זה בדיוק כמו שהם?

האם אנחנו "דפים לבנים"?

 

קטע קריאה על שיקוף:

   
ראי ראי שעל האגו

המילה שיקוף אינה נפוצה כמו אגו, והיא פופולרית בעיקר בתרבות העידן החדש בישראל. אבל כפי שנראה היא קשורה לאגו. אנשים כבר מזמן אינם מתלוננים זה על זה, אלא נותנים אחד לשני שיקוף. נראה שכולנו הפכנו למראות מהלכות על שתיים שמשקפות זו לזו היכן אנחנו נמצאים, לאן אנחנו הולכים, מה קורה לנו ואולי גם מה יקרה לנו. המילה מָשוֹב נעלמה, המילה ניתוח נזנחה, המילה דעה יצאה משימוש, והמילה ביקורת היא טמאה.

"אני לא אומר לך את זה בקטע של ביקורת. זה יותר שיקוף", אמר לי חבר שניסה להראות לי כמה אני טועה. ויש גם ניסוח אחר: "אני לא אומרת את זה ממקום של אגו, אלא כשיקוף". אנחנו מבקשים שיקוף כי אנחנו רוצים לדעת איפה אנחנו עומדים, נמצאים, מה מצבנו. השיקוף אמור לשקף, כמראה, את מצבנו.

השימוש במילה שיקוף, מפיהם של חברי או ידידתי, לכאורה מצביע על כך שהם אינם מדברים בביקורת ואינם מצויים במקום של האגו. האגו באותם רגעים – הגבולות שמגדירים פעמים רבות את כל מה שמפריע לנו או מענג אותנו – לכאורה נזנח. והדובר/ת עומד/ת במקום אחר, לא של אגו. אבל איפה המקום הזה?

ביקורת נקשרת בעינינו לתלונה, לעובדה שיש משהו שמפריע לי. ביקורת היא בעצם הודאה בכך שאני שיפוטי או שאני חלש (כי משהו מפריע לי). כלומר, היא נקשרת לאגו. לעומת זאת, כשאני נותן לזולתי שיקוף, אני הרי נקי מכל "אני", אני רק מוסר לו בצורה המשקפת ביותר את המציאות. בזמן השיקוף אני כנראה שוכח שהדברים נאמרים בניסוח שלי, ולא בניסוח של מישהו אחר; שהם נובעים בדרך כלל, מהשקפה שיש לי על העולם; אפילו עצם העובדה שהם נאמרים בעברית, ולא בשפה אחרת, מונעים מהם להיות שיקוף ישיר. בקיצור, מה שנראה כשיקוף הוא למעשה חוות דעת לא-נקייה כלל וכלל, אלא השקפה שקשורה בעבותות לכל כך הרבה דברים אחרים, שקצרה היריעה מלפרט. מדובר במראה עקומה מעצם הגדרתה.

השורש ש.ק.ף שמקורו בשורש ז.ק.ף. מורה על בליטה, ומכאן על משהו שנראה בצורה בולטת. לכן דבר שָקוף הוא דבר שרואים דרכו. המראֶה שנשקף מהמרפסת הוא מה שנראה מהמרפסת, וכן הלאה.
לעומת שיקוף, המילה השקפה (מאותו השורש) עשויה להיות כנה יותר. מה היה קורה אם חברי היה אומר: "אני רוצה להביע את השקפתי בנוגע אלייך"? הוא היה מציין בזאת שלהשקפה שלו, כמו לראייה, יש נקודת מבט ושדה ראייה מוגבל. הוא היה מציין שהדברים האמורים נובעים מתוך החוויה והדעה שלו.

 

מהו שיקוף? מהו תורם לקבוצה? מהו תורם לפרטים?

 

רשימת ציוד:
הכנה מוקדמת: משקפיים
ציוד:דפים לבנים

נספחים

"…למילה "אינטימיות" אין מקבילה בעברית. המילה הקרובה לה ביותר היא "קרבה" אך אין בה די כדי לאפיין את החוויה האינטימית. האינטימיות היא יצירת חיבור רגשי  בין בני אדם. חיבור של דיאלוג כן וגלוי ושל מעורבות ופתיחות. הווידוי למשל, עם היותו חלק משמעותי של האינטימיות אינו מהווה כשלעצמותנאי מספיק עבורה. הווידוי משרת אותנו כפורקן וכדרך להבנה עצמית. בעודאינטימיות היאמסע אל תוך נפשנובלווייתאדם אחר. את האדם הזה אנו בוחרים בעזרת חוש המאפשר לנו לזהות את מידתהיכולת שלו להגיע ליחסי אינטימיות. פעמים רבות אנו מתקשרים עם בני אדם שישלהם  מכנה משותף עמנו, כמו: דמיון בתפיסת עולם וסיפור חיים, אלו מהוויםקרקע נוחה יותר ליחסי קרבה. אך בד בבד עם זאת, קיימים יחסים אינטימיים עםבני אדם שונים מאוד מאתנו דרך הגילוי עד כמה שפתנו משותפת למרות השוני…."

 

מתוך "אינטימיות כדיאלוג"-סמדר גונן

 

אינטימיות- פירוש המושג אינטימיות הוא: קרבה משמעותית.
קשר אינטימי הוא קשר המאפשר לאדם להיות הוא עצמו –  ולקבל את השני באותה המידה.
האדם מרגיש בנוח לשוחח בחופשיות על נושאים וערכים החשובים לו, ובכך להבהיר ולהציב גבולות באשר למה שמתאים ומקובל עליו במסגרת הקשר.

 

הסבר על קיבוץ תמוז:

תמוז היא קהילה קטנה, המונה כעשרים וחמישה מבוגרים בגילאי 28-48 וכשלושים ושלושה ילדים בגילאי 0-16.
אנו מתגוררים במרכז בית שמש, עובדים ולומדים במקצועות חופשיים שונים בבית שמש ומחוצה לה.
אנו מקיימים אורח חיים כלכלי-שוויוני המבוסס על שיתוף בהכנסות ובכלל הנכסים.
חיינו מבוססים על מעורבות ומחוייבות חברתית במעגלי ההשתייכות השונים שלנו: המשפחה, קהילת תמוז, מקום העבודה, העיר בית-שמש והחברה הישראלית בכללותה.
אנו מקיימים חיי תרבות יהודית מתחדשת, השואב מלוח השנה העברי ומסדר היום החברתי-פוליטי של החברה הישראלית.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה הציר החברתי, יחידות, כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

